Veranstaltungen im Sommersemester 2022

Dream Labs - Setting Trends in Omni-Channel Marketing

Dozent:innen: Prof. Dr. Oliver Emrich
Kurzname: Dream Labs
Kurs-Nr.: 03.996.4330
Kurstyp: Projektseminar

Voraussetzungen / Organisatorisches


  1. Von den Studierenden wird erwartet, dass sie bei allen Teilen des Kurses anwesend sind.
  2. Prüfung: Projektpräsentation (mündlich; 100% (60% Individualbenotung und 40% Gruppenbenotung)).
  3. Unterrichtssprache: Der Kurs enthält sowohl Unterrichtseinheiten auf Deutsch als auch Unterrichtseinheiten auf Englisch

Digitale Lehre

Zum jetzigen Zeitpunkt erwarten wir, dass die überwiegenden Teile des Kurses in Präsenz stattfinden werden. Zusätzlich zu dem Science-Slam Workshop in Präsenz, wird es zwei Online-Termine zur Vor- und Nachbereitung geben.

Empfohlene Literatur

Literatur wird bei der Kick-Off Veranstaltung sowie während dreier Workshops zur Verfügung gestellt.

Inhalt

Inspired by new challenges of digital technologies and a transforming customer landscape, the management of campaigns across communication and distribution channels (i.e., omni-channel marketing) has changed. Top-down approaches, in which consumers are unidirectionally informed at traditional marketing touchpoints, have become less feasible. Instead, successful marketing campaigns often create experiences across the whole customer journey and require bidirectional relationships with customers. As such, marketers increasingly try to embrace newly enfolding consumer trends in a fast and agile management approach. In addition, competence profiles of managers are about to change. While skill sets had been traditionally separated into data-analysts and creatives, modern marketing managers are now required to combine analytical skills with creativity.

In this course, students will develop a management concept for a real-world problem in omni-channel marketing. They will conduct all steps from conceptual development, empirical research and data analysis to final project presentation. The course uses a modern didactic concept of lectures, team work and flipped classroom learning modules.

The learning perspectives are two-fold: Students will receive managerial insights into project management and management feedbacks on their own concepts as well as relevant theories and methods as „tools“ for all phases of their project management. Teams of students will creatively apply those managerial and theoretical insights into the development of the management concept. Expert workshops will enable them to acquire new skills in outlining their management concepts using storytelling and visualization techniques. Students will perform an encompassing project presentation including conceptual development, empirical research, storytelling & visualization as well as management & research implications.

  1.        Learn from theory and management practice how to set trends in omni-channel marketing
  2. ·      Develop competence and skills on how to develop management concepts by applying your learnings to real-world problems in omni-channel marketing
  3. ·      Understand how to integrate and translate scientific findings into management concepts
  4. ·      Use team work effectively to combine systematical research and development with creativity
  5. ·      Perform a conclusive, captivating, and persuasive project presentation

Zusätzliche Informationen

Zwei Gastdozenten/innen ergänzen und begleiten den Kurs:

  1. Sarah Kübler ist Gründerin und Geschäftsführerin von HitchOn, einer Full-Service Agentur für Social Media Content sowie von AlwaysOn, einer Agentur für Content Production, Branded Entertainment und Creator Driven Projects. Die Studierenden erhalten Aufgabenstellung aus der Unternehmenspraxis, an denen sie in Teams zusammen arbeiten.  
  2. Sven-Daniel Gettys ist Geschäftsführer der Science & Poetry GmbH, welche in Deutschland Science-Slam Veranstaltungen organisiert. Die Studierenden werden in einem Science-Slam Workshop auf ihre Abschlusspräsentation vorbereitet.

Termine

Datum (Wochentag) Zeit Ort
21.04.2022 (Donnerstag) 09:00 - 18:00 00 311 HS VI
1121 - Haus Recht und Wirtschaft II
25.04.2022 (Montag) 14:00 - 18:00 00 311 HS VI
1121 - Haus Recht und Wirtschaft II
05.05.2022 (Donnerstag) 13:00 - 18:00 00 311 HS VI
1121 - Haus Recht und Wirtschaft II
10.05.2022 (Dienstag) 14:00 - 18:00 00 311 HS VI
1121 - Haus Recht und Wirtschaft II
13.05.2022 (Freitag) 08:00 - 10:00 Online
19.05.2022 (Donnerstag) 14:00 - 16:00 00 311 HS VI
1121 - Haus Recht und Wirtschaft II
02.06.2022 (Donnerstag) 14:00 - 16:00 00 311 HS VI
1121 - Haus Recht und Wirtschaft II
09.06.2022 (Donnerstag) 08:00 - 17:00 01 130 RW 6
1226 - Haus Recht und Wirtschaft I
10.06.2022 (Freitag) 08:00 - 17:00 01 130 RW 6
1226 - Haus Recht und Wirtschaft I
23.06.2022 (Donnerstag) 08:00 - 11:00 Online
29.06.2022 (Mittwoch) 10:00 - 19:00 -1 331 HS IX
1121 - Haus Recht und Wirtschaft II